Saturday, November 24, 2007

PPR 489 cid


Jeps, moottorin valinnan kanssa on tullut käytyä monenlaista vääntöä. Olin jo kallistunut "perus" 440 motin kannalle mutta en halunnut lähteä muutoskatsastuksen aiheuttamaan prosenttipeliin eli katsastussetä olisi halunnut napata 15 prossaa pois.

Toisena vaihtoehtona oli pukissa oleva #match 383 johon on tehty jopa jonkilainen remppakin. Jotenkin vain tuntui siltä että moisen työmäärän jälkeen vakio 383 ei ole oikea motti Barracudan nokille. Niinpä hylkäsin tuonkin ajatuksen ja päätin jättää motin pukkiin odottamaan mahdollista pussihousujen hankintaa.

HEMIhän mulla oli pitkään mielessä mutta taloudelliset resurssit eivät anna myöten moisen ihanuuden hankintaan. Rovaniemeltä (tietysti) löytyi sopiva std 383 alakerta jonka ostin 440Sourcen stroukkikittien kiiluessa silmissä. Syksyn käännön ja väännön, ylitöiden, ylimääräisten osien myymisen, vaihtamisen ja varastamisen jälkeen osat moottoria varten alkavat olemaan tallissa ja läjä näyttää tältä:

Alakerta '69 383 lohko:
* 440Source 4.25" stroke kit. Upgrade to Light Weigt Platinum I-beam rods.
* Mopar Performance HEMI -öljypoja + 1/2 pick up + Melling HV -pumppu
* Milodon stroker loiskelevy
* Engle K56 nokka-akseli pikku muutoksin. Kesy on mutta katotaan nyt..
* Milodon aluvesipumppu + alurunko
* 440Source original style SFI -dampperi
* Billet jakopää, ARP -pinnapultit jne. peruskauraa

Yläkerta:
* 440Source -alukannet
* Holley Street Dominator -imusarja
*** Keinuvivut, sytkäpaketti ja kaasutin hankkimatta

Pakosarjat:
* Orkkis HP -valusarjat.

Jotain siis vielä puuttuu mutta varojen salliessa kiikutan kamat koneistamoon. Nokka-akseli / pakosarja -kombinaatio jyskyttää vielä ohimoilla eli voi olla että noita pitää päivittää vähän ylöspäin. Minkäs sitä rallimies päälleen voi...

Muutoin paketti on tarkoitus naamioida orkkislookkiin eli oranssia koko paketin niskaan ja päälle '69 Roadrunnerin Air Grabber -putsari.

No comments: